Presse – Danmark

24-åring lakse-milliardær kaster millioner i danske Airbnb-iværksættere – Norske Gustav Magnar Witsøe er 24 år og blandt verdens mest velhavende dollarmilliardærer under 25. Nu skyder han 4 mio. norske kr. (3,2 mio. kr.) i Key Butler, som startede i Danmark for kun to år siden, 06. april 2017.

Hotelmilliardær skyder millioner i danske airbnb-iværksættere: Nu til sommerhuse – Den norske hotelmilliardær Petter Stordalen, der netop har købt Hilton-hotellet ved Københavns lufthavn og den gamle postgård ved hovedbanen, skyder nu flere millioner i den kun knap 2-årige danske virksomhed Key Butler, 24. februar 2017.

Danske Airbnb-iværksættere: Vi ansætter nye butlere hele tiden – Det tog en uge at udvikle platformen. Et år senere har Key Butler syv fuldtidsansatte og 15 butlere, 02. juli 2016.

Excentrisk rigmand investerer millioner i danske butlere – Millionbeløb skal bringe butlere til danske boliger og norske hytter, 23. februar 2017.

Key Butler indstiller sigtet på sommerhusmarkedet – Key Butler vil disrupte sommerhus- og hyttemarkedet i Skandinavien ved at tilbyde sine services med ned til ét døgns varsel. Til missionen har den dansk-norske virksomhed fået norske millioner i ryggen, 18. marts 2017.

Three Nordic startups just merged to make Airbnb renting completely hassle free – Last month, the ‘Keybutler x Lotel’ partnership attracted a 5,5 million NOK ($650k)investment round, led by Petter Stordalen, a Norwegian hotel billionaire. «We’re going to spend the money on growing the Scandinavian market and expanding to the vacational rental market accross the region,» says Hellenes. 28. mars 2017.

Presse – Norge

Lotel kjøper svensk Airbnb-selskap – LOTEL fortsetter å utvide i Norden. Hyttemarkedet i Norge og Danmark står også for tur, sier gründer Oscar Hellenes, 28. mars 2017.

Lotel får millioninvestering etter interesse fra Petter Stordalen – Selskapet som lar deg sette bort det praktiske arbeidet med Airbnb-utleie, henter 5,5 millioner kroner i kapital i en ny emisjon, 23. februar 2017.

Positiv til Airbnb-rapportering   – Skatteetaten anbefaler at selskaper som formidler tjenester i delingsøkonomien skal pålegges å rapportere inntekter direkte til skattemyndighetene. Det synes Lotel-gründer Oscar Hellenes er bra”, 20.januar 2017.

Dårlig tidspunkt å stanse festen på – Delingsøkonomiutvalget vil skjerpe utleieskatten. Dårlig forslag, mener Lotel-gründer Oscar Hellenes (24). Topplederne for de tre største hotellkjedene i Norge er derimot fornøyde, 06. januar 2017.

Han er norske gründeres engel    – I en årrekke var han en av McKinseys mest sentrale rådgivere i Norden. Så hoppet Trond Riiber Knudsen av for å investere i gründere og den nye delingsøkonomien, 06. juni 2016.

Blir halvt dansk og henter over 1 million kroner – Norske Lotel fusjonerer med danske Key Butler. Samtidig får selskapet inn frisk kapital fra nåværende og tidligere McKinsey-ansatte, 13. mai 2016.

Vil tvinge Airbnb til å åpne bøkene                                                        – Delingsøkonomiselskaper er delt i synet på å dele data med Skatteetaten. Sier de nei, bør de tvinges med loven i hånd, mener administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia, 16. januar 2016.

Vi blir mistenkeliggjort på tynt grunnlag – Lotel-gründer Oscar Hellenes sier de blir «mistenkeliggjort på tynt grunnlag» når hotellkonger, aviser og lobbyister advarer om svart arbeid i delingsøkonomien, 12. januar 2016.

Det er milliardærer mot mannen i gata Debatt: Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv har en åpenbar agenda, skriver gründer Oscar Hellenes i Lotel, 07. januar 2016.

Lager minihotell med Airbnb – Norske eiendomsselskaper har begynt å åpne minihoteller med Airbnb. – Ulovlig, mener Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv, 14. desember 2015.

Surfer på delebølgen                         – To oppstartsbedrifter tjener penger på det nye markedet av amatører som leier ut leilighetene sine. Delingsøkonomien vil sysselsette flere, ikke færre, sier innovasjonsforsker, 16. november 2015.

Milliardærarving investerer i norsk oppstartsselskap – Går inn med fire millioner kroner i selskapet Key Butler, som Petter Stordalen allerede har investert i, 06. april 2017.

Reglene strammes inn for Airbnb verden rundt – Ina Helene Bjørkeng betaler deler av oppussingen med utleieinntekter fra Airbnb, 25. januar 2017.

Delingstjenester i Norge – Nå kommer nye delingstjenester eller tjenester som skal gjøre delingen enklere, også i Norge, 25. januar 2016.

Studenter vil gjøre butikk av å leie ut leiligheten din – Tre unge gründere satser på nytt konsept innen delingsøkonomi, 13.11.15

Tilbyr privat «Lotel» –  Oscar Hellenes (22) fra Larvik er kommet til finalen i Venture Cup, entreprenørskap for universitet- og høyskoler, med firmaet «Lotel», som oppgraderer Airbnb-leiligheter til hotellstandard, 06. oktober 2015.

Har fått 1.000 kunder på ett år – Larviksgründerens konsept har suksess i Oslo, Bergen, Trondheim, København og Amsterdam, 18. november 2016.

Debatten: delingsøkonomi – Uber og AirBnb blir tatt imot med åpne armer hos folk. Men både fagbevegelsen og politikerne er skeptiske. Hvorfor tør vi ikke tenke litt nytt? Direktesendt debattprogram med programleder Ingunn Solheim, 09. februar 2017

www.ba.no
Unge gründere kjemper om å leie ut ferietomme boliger – Vi hadde felles mål og ville gjøre det sammen heller enn hver for oss. Danmark er lenger fremme når det gjelder delings- økonomi. Og de har omtrent dobbelt så mange Airbnb-leilig- heter i Danmark, så det er vel- dig mye å lære her nede, sier Oscar Hellenes i Lotel AS, juli 2016.

Laksearving Gustav Witzøe investerer i Airbnb-hjelpere. Gründer Oscar Hellenes lette egentlig ikke etter investorer, da det ble full match – Gustav Witzøe investerer fire millioner kroner i Key Butler x Lotel. Oscar Hellenes viser til at Salmar har hatt en veldig lang gründerreise selv, og vet hva som skal til for å vokse raskt, med alle utfordringene det innebærer, 06. april 2017.

Oscar (23) startet ikke med to tomme hender. Han hadde en vaskeklut og ei bøtte med vann – Han har skapt en millionbedrift ut av delingsøkonomien, 31. mai 2016.

Petter Stordalen investerer millioner i butlere – Norske hytter og danske boliger kan nå få besøk av butlere – etter en millioninvestering av hotellkongen Petter Stordalen, 24. februar 2017.

Delingsøkonomien handler om mer enn noen Mercedes S-er i Oslo vest – Det er et sidespor å diskutere om Uber er lovlig eller ikke. Vi bør heller snakke om hvordan delingsøkonomien kan øke konkurransekraften til Norge de kommende årene, 20. januar 2016

www.klassekampen.no
– Dealer og deler dagen lang – Rull ned vinduene! Vi blir med delingsøkonomigründerne på biltur gjennom Oslo, 16. januar 2016.

Frykter Airbnb skviser ut studentene – Norsk Studentorganisasjon er bekymret for at Airbnb kan ødelegge boligmarkedet for studentene. LOTEL-gründer avviser problemstillingen, 13. september 2016.

Satser på delingsøkonomi – Ung NHH-gründer omsetter for millioner, 10. mai 2016.

Kom hjem til nyvasket leilighet og penger på konto! – Lotel ordner Airbnb-utleie for deg, 21. april 2016.

Venture Cup National Final 2015 – LOTEL won the main award from McKinsey & Company, 2015.

Leier du ut boligen din via Finn.no eller Airbnb? Da kan dette være godt å ha .. – Vi jobbet med det i nesten ett år for å få det på plass, 01. januar 2017.

Presse – Sverige

Petter Stordalens nya startup-trio ska göra Airbnb-uthyrningen enklare – Svenska Tophost slås ihop med sin danska och norska motsvarighet för att förenkla uthyrningen via Airbnb. Hotellmagnaten Petter Stordalen är en av investerarna, 29. mars 2017.